Contracten hebben bij de meeste mensen geen positief imago: het zijn grote stapels met papier, met onduidelijke taal waar je voor maanden al dan niet jaren aan vast gebonden zit. Hierdoor is het ook logisch dat veel bedrijven een contract liever mijden, tenzij het echt moet. Vaak wil een bedrijf wel gebruik maken van een extra dienst, maar weerhoud een contract ze van het daadwerkelijk uitbesteden van bepaalde werkzaamheden die niet perse uitbesteed hoeven te worden.

Als bedrijf wil je altijd zo flexibel mogelijk zijn en dat is precies de reden dat veel ondernemers terughoudend zijn als het aankomt op langdurige contracten. Een contract kan namelijk in goede tijden enorm aantrekkelijk zijn, maar als er dan plotseling wat verandert in de vraag of in de bedrijfsvoering, zit men met een langdurig contract vaak vast aan de duur contract wat voorheen juist zo gunstig was.

Tegenwoordig zijn contracten gelukkig een stuk flexibeler: bedrijven die deze diensten leveren zijn namelijk ook bekend met de keerzijden die hun opdrachtgevers ervaren. Een telefoonservice is een goed voorbeeld hiervan: veel bedrijven kennen pieken en dalen in het aantal telefoontjes dat binnenkomt of uitgaat, maar de contracten zijn niet flexibel. Daarom heeft bizziphone.com, een aanbieder van een telefoonservice, een contract in het leven geroepen wat gebaseerd is op gebruik: men betaald een vast laag maandtarief voor de telefoonservice en betaald daarbovenop voor het aantal gepleegde telefoontjes. Als er geen telefoontjes binnenkomen hoeft men dus ook niets te betalen bovenop op het vaste maandtarief. Overigens is het contract van bizziphone.com zelf ook flexibel: in plaats van een contract voor meerdere jaren is het contract iedere maand opzegbaar.

Net als in het geval van de telefoonservice zijn er een tal van andere dienstensectoren waar het contract verandert, waardoor een contract gebaseerd is op gebruik en men niet meer vastzit aan hoge vaste kosten die het imago van een contract negatief beïnvloeden.

http://www.bizziphone.com/