In dit artikel lees je de beste tips over snel afvallen.

Creatine en hardlopen

De definitie van creatine is als volgt: Creatine is een tussenproduct dat de energievoorziening van spier en zenuwcellen regelt. Creatine wordt in het lichaam gevormd uit de volgende drie aminozuren: arginine, glycine en methionine. In Nederland wordt creatine verkocht als sportvoeding. Creatine is niet geregistreerd als geneesmiddel. Creatine is dus een hulpmiddel voor sporters, gaan creatine en hardlopen goed samen en wat is het effect van creatine op je hardloop prestaties? En hoe helpt dit hiermee met snel afvallen?

Werking van creatine

Creatine wordt vooral gebruikt door sporters die korte inspanningen doen, denk hierbij aan krachtsporters (fitness). Waarom gebruiken krachtsporters creatine? Als de hoeveelheid creatine afneemt neemt de energie die kan worden vrijgemaakt ook af met als gevolg een minder snelle of krachtige beweging. Doordat je spieren normaal maar voor 8 a 12 seconden maximale creatinefosfaat bevatten zal je top inspanning maar kort kunnen duren, na 8 a 12 seconden neemt bijvoorbeeld de sprintsnelheid af. Professionele sporters ambiëren dus een zo hoog mogelijk creatine gehalte om korte inspanningen zo goed mogelijk te kunnen doen. Het is wetenschappelijk bewezen dat creatine de prestaties van krachtsporten verbeterd, 80 procent van de sporters heeft voordeel bij het innemen van creatine. Creatine is geen doping omdat het een natuurlijk stof is van het lichaam, het gehalte van creatine is vaak lager dan optimaal, dit omdat het aanmaken van creatine in kleine hoeveelheden gebeurd en dagelijks met een normaal voedingspatroon niet meer dan 1 gram creatine wordt gegeten (biefstuk,haring bevatten creatine). Doordat je met een schep creatine van 5 gram al 5x meer creatine binnen krijgt dan anders in een gehele dag is creatine een populaire sportvoeding. Maar wat is het effect van creatine op hardlopen ( en andere duursporten). Zo kun je beter snel afvallen.

Creatine en hardlopen

Voor alsnog is niet bewezen dat creatine innemen een significante invloed heeft op prestaties tijdens het hardlopen. Toch is aannemelijk dat creatine wel een positief effect heeft op je prestaties, zeker voor sprinters maar ook voor lange afstand lopers is creatine aangeraden. Creatine en hardlopen kan sowieso geen kwaad en creatine heeft tevens bewezen ook andere positieve effecten te hebben (langere levensduur muizen van 10 procent – toename spierkracht 8,5 procent).

Inname van creatine

De optimale inname van creatine is volgens de meeste leveranciers als volgt: 1 week oplaadfase met 20 gram creatine per dag, daarna dagelijks 5 gram creatine. Aangeraden volgens onze eigen methode en ervaring is om ongeveer 0,15 gram creatine per kilo lichaamsgewicht in te nemen in de eerste week (10 gram per dag) en vervolgens ongeveer 2,5 gram per dag om creatine op niveau te houden. Stop je met creatine innemen? Dan zal je lichaamsomvang snel dalen, creatine houdt ook vocht vast, hou hier rekening mee. Na een 2 maanden gebruik raden we aan 2 weken geen creatine te gebruiken om zo de eigen lichaamsproductie van creatine te stimuleren.

Tip: Uit eigen ervaring blijkt dat creatine het best kan worden ingenomen voor de training door een schep droog in je mond te doen en dit vervolgens met water weg te spoelen.

Kosten van creatine

De kosten van creatine zijn redelijk laag, voor 15-20 euro kan je makkelijk 500 gram creatine aanschaffen. Hiermee kan je het makkelijk een half jaar uithouden. Creatine en hardlopen is daarmee niet alleen gezond maar ook goedkoop! Conclusie: Creatine is prestatie afgezet tegen prijs een van de beste sportvoedingen op de markt.

Hardlopen en eiwitshakes

Hardlopen en eiwitshakes zijn een goede combinatie als je wilt afvallen. Voor sporters die veel sporten is het gebruik van eiwitshakes aangeraden. Door eiwitshakes te gebruiken kan je snel herstellen van een training waardoor je geen of veel minder spierpijn hebt. Minder spierpijn geeft je de mogelijkheid om de volgende dag weer te trainen!

Hardlopen en eiwitten

Eiwitshakes worden vooral gebruikt door krachtsporters. Voor krachtsporters is het algemeen bekend eiwitten en eiwitshakes je helpen bij het goed en snel herstellen van een intensieve training. Voor duursporters zoals hardlopen is het minder bekend maar ook hier zijn eiwitshakes aan te raden. Waarom zou je eiwitshakes nemen als hardloper, hieronder lees je enkele voordelen!

Voordelen van eiwitshakes en hardlopen

Het gebruiken van eiwitshakes bij hardlopen heeft enkele voordelen. Het grootste voordeel van hardlopen en eiwitshakes is dat je veel en veel sneller herstelt van een training, waar je normaal gesproken na een zware duurtraining toch enkele dagen last van spierpijn kan hebben zorgen de eiwitten van de eiwitshakes ervoor dat je veel minder spierpijn hebt, soms zelfs helemaal niet. Hoe goed eiwitshakes werken is ook deels afhankelijk van je voedingspatroon. Heb je weinig snelle eiwitten in je dagelijkse maaltijden zitten dan zullen eiwitshakes meer effect hebben dan wanneer je al een goede hoeveelheid snelle eiwitten in je lichaam hebt. Met snelle eiwitten bedoelen we eiwitten die je lichaam snel kan opnemen en dus snel kan gebruiken om je spieren te laten herstellen van een training. Eiwitshakes bestaan bij uitstek uit dit soort eiwitten. Zoals gezegd is het mogelijk om met een zeer gezond voedingspatroon genoeg eiwitten binnen te krijgen en daarmee eiwitshakes overbodig te maken. Maar dit kost veel energie, tijd en ook geld. Eiwitshakes klaarmaken en drinken duurt nog geen minuut en duur zijn eiwitshakes nou ook weer niet met 50-75 cent per shake.

Zijn eiwitshakes ongezond?

Op deze veelgestelde vraag kunnen we simpel antwoord geven, nee eiwitshakes zijn niet ongezond. Hardlopen en eiwitshakes gebruiken is juist gezond! Eiwitshakes zijn samengesteld uit natuurlijke eiwitten (ook wel wei, whey genoemd), bijvoorbeeld uit eieren, groente en melk, hier is niets ongezonds aan. Ook een teveel aan eiwitten kan geen kwaad voor je lichaam, dus twijfel je over het nut van eiwitshakes met je huidige voedingspatroon? Eiwitshakes zijn gezond en helpen je lichaam herstellen, ook al zouden ze voor jou geen nut hebben, kwaad kunnen eiwitshakes nooit.

Dus: Hardlopen en eiwitshakes zijn een goede combinatie. Iedereen kan eiwitshakes gebruiken, eiwitshakes kunnen je helpen met afvallen en zonder eiwitshakes is een ideale hoeveelheid eiwitten in het lichaam moeilijk te behalen.

Tip: Als je eiwitshakes aanschaft, kies een smaak uit, en meng met melk zodat je lekkere eiwitshakes krijgt.

 

Lees meer over snel afvallen en hoe je via iherb promo code supplementen kunt bestellen.