Jonge kinderen tot de leeftijd van 6 jaar oud kunnen het beste extra vitamine D innemen. Dit raadt de organisatie Kind & Gezin aan. Uit recent onderzoek van het UZ in Brussel is gebleken dat kleuters niet genoeg vitamine D innemen via de voeding. Als je een tekort hebt aan deze stof is het moeilijk op te sporen en het kan ook ernstige gevolgen hebben, zoals een botaandoening.

Sinds het begin van 2013 raadt de organisatie Kind & Gezien het aan om dagelijks 400 IU van vitamine D binnen te krijgen. Dit vanaf de geboorte tot en met de leeftijd van zes jaar. Hiervoor werd het aanbevolen om dit tot een leeftijd van twee jaar te doen, maar deze aanbeveling is dus veranderd.

Vitamine D is bedoeld om calcium in de beenderen en tanden op te laten nemen en maakt ook het skelet steviger. De vitamine kan onder invloed van de zon in ons lichaam zelf worden geproduceerd, maar een aantal recente onderzoeken tonen aan dat het ook tijdens de zomer onvoldoende wordt geproduceerd in ons lichaam.

Het allereerste recente onderzoek toont aan, bij ruim 700 Vlaamse kleuters en peuters tussen de 2,5 en de 6,5 jaar oud, dat slechts een dagelijkse gemiddelde inname van vitamine D van 80 IU aanwezig is. De bronnen die het belangrijkste waren om vitamine D uit op t nemen waren op deze leeftijd margarine, boter, groeimelk en vis.

Het tweede onderzoek werd uitgevoerd naar de voedingsgewoonten van Belgische kinderen tussen de 6 en de 36 maanden oud. Er werd op basis van gedetailleerde registratie van ingenomen voeding gegevens verzameld. Er werd aangetoond dat er een te lage inname van vitamine D op te merken was bij 84 procent van alle kinderen. Dit was vooral van toepassing bij kinderen tussen de 2 en 3 jaar.

Voor voedingssupplementen met vitamine D kun je een kijkje nemen op de website van Topvitamins.

http://topvitamins.nl