Niet elke manager is goed. Sommigen missen de vaardigheid om zich in te leven in zijn werknemers en vinden het nodig om overmatige controle uit te voeren of geobsedeerd te zijn over de meest kleine details om de workflow te kunnen controleren. Dit kan, of kan niet nodig zijn, afhankelijk van de situatie. De meeste werknemers hebben een hekel aan een micromanager. Iemand die elke actie, hoe klein ook, onder de loep neemt kan zenuwslopend zijn. Werknemers krijgen het gevoel dat ze niet worden vertrouwd en de werklust neemt af. Micromanagement heeft zo zijn nadelen, maar kan soms noodzakelijk zijn. Kleine bedrijven zijn een goed voorbeeld van wanneer het soms nodig is om te micro-managen. De eigenaar van een klein bedrijf of een manager hebben soms de behoefte aan een werknemer om hun zaak verder op te bouwen. Ze kunnen deze werknemer dan gaan micro-managen zodat deze goed getraind is om ze op te vangen bij afwezigheid. Of ze doen dit in de hoop dat de werknemer een langere periode zal blijven om te helpen uitbreiden. Een ander voorbeeld wanneer micromanagement noodzakelijk is, is wanneer de eigenaar/manager iemand inhuurt die zo uit de schoolbanken komt of nieuw is in deze industrie. Ze moeten deze persoon persoonlijk trainen over de specifieke bijzonderheden van dit vak of de werk cultuur. Micromanagement kan ook nuttig zijn voor zaken waar een aantal mensen dezelfde of gerelateerde taken uitvoeren. Managers hebben begrip nodig van elke positie en hoe elke werknemer werkt om de maximale output te behalen. Door te micro-managen krijgen eigenaars/managers informatie die ze nodig hebben bij evaluaties en om te bepalen of elke werknemer wel geschikt is voor de positie die ze bekleden. Veel kleine bedrijfseigenaars-/managers zijn het eens dat micromanagement niet ideaal is, maar in sommige situaties wel noodzakelijk. Ze vinden het moeilijk om taken te overhandigen aan nieuwe werknemers. Het bedrijf is het levensdoel van de eigenaar en hij is de baas geweest over elk aspect sinds de oprichting. Als dat zo is, dan voelt hij of zij een emotionele investering die gelijk staat aan de financiële. Om te bepalen wanneer je moet micro-managen kan lastig zijn, maar wel het overwegen waard in sommige situaties. Micromanaging kan een effectief hulpmiddel zijn op korte termijn maar moet wel regelmatig geëvalueerd worden, omdat het zwaar is voor de werknemers en ze hierdoor mogelijk ontslag nemen.
|
https://www.ivpp.nl/leiderschap/training |