Bij commerciële functies is het een must om communicatief vaardig te zijn, zowel mondeling als schriftelijk. De technische ICT medewerker dient technisch goed onderlegd te zijn. Toch is deze laatste soms vaker in contact met klanten dan de commerciële man die in de binnendienst zit. Tenslotte is hij het die de problemen bij de klant oplost. Het is echter niet vanzelfsprekend dat technisch personeel ook communicatief sterk is. Is dit niet het geval en kunnen ze een steuntje in de rug gebruiken, dan is een training klantgerichtheid de oplossing. Het vergroot bovendien het zelfvertrouwen van de medewerker. Deze trainingen zijn vaak goed bij een opleidingsspecialist te vinden waar u ook gewoon een training excel van TailorIT kunt volgen.

Wat leer je tijdens een klantgerichtheidstraining

Een klant te woord staan vraagt om een bepaalde benadering. Beleefdheidsvormen en zakelijke afhandeling van een telefoongesprek worden in zo’n training behandeld. Maar ook hoe je snel duidelijk krijgt wat de klant wil en hoe je dit realiseert. Natuurlijk is geen klant hetzelfde dus je leert ook omgaan met verschillende typen klanten. Verder is de wijze waarop je informeert en adviseert belangrijk. Tot slot is er de klachtenbehandeling die aan bod komt. Deze worden over het algemeen als het lastigst ervaren. Hoe sta je een boze klant te woord en hoe wikkel je een klacht af.

Hoe leer je klantgerichtheid

Correct en klantvriendelijk optreden is iets wat iedereen kan leren. In principe is er slechts één dag voor nodig om deze vaardigheden onder de knie te krijgen. Uiteraard bestaat zo’n training uit een deel theorie, maar daarnaast wordt er ruim aandacht besteed aan praktijksimulaties. Ook wordt er soms gebruik gemaakt van rollenspellen. Klantgericht denken is eigenlijk goed luisteren en de juiste vragen stellen. Een doelgericht gesprek bestaat ook uit juist taalgebruik en non-verbale communicatie. Een training klantgerichtheid zal nog veel meer opleveren dan alleen zakelijk succes. Heldere verbale communicatie komt in alle aspecten goed van pas.

https://www.tailorit.nl